اقدامات فرهنگی خودجوشی که امروزه در جامعه ما به راه می‌افتند و در آن‌ها دغدغه‌های اجتماعی مورد پردازش و بررسی قرار می‌گیرند، مصداق واقعی جهاد تبیین هستند.

حضور جوانان در برنامه‌های فرهنگی، مصداق واقعی جهاد تبیین است/اخلاص، شرط ثمربخشی هر برنامه و اقدام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در دیدار با جمعی از جوانان فعال فرهنگی مشهد مقدس(کافه گفتگو) اظهار کرد: وجود جوانان دغدغه‌مند و فعال در حوزه‌های فرهنگی به‌مثابه یک ذخیره، مایه قوت قلب کسانی است که از شروع نهضت امام (ره) تاکنون در عرصه حرکت‌های مختلف انقلابی در این کشور حضور داشته و یک انقلاب پرماجرا را پشت سر گذاشته‌اند لذا تشکر می‌کنم از مجاهدت‌ها و ابتکارات ارزشمندی که در تأسیس این حرکت‌های متنوع فرهنگی انجام می‌دهید.

وی ادامه داد: کاری که شما انجام می‌دهید، دو امتیاز بزرگ دارد که هر حرکت فرهنگی که این دو امتیاز را داشته باشد، هم نتیجه خوبی خواهد داشت و هم اثربخشی آن تداوم و استمرار می‌یابد. عامل نخست و امتیاز اول این است که شما برای خدا گام برداشته‌اید و بدون هیچ انگیزه مادی، فقط با انگیزه خدایی این اقدامات خودجوش و دغدغه‌مندانه را صورت می‌دهید. این یک امتیاز بزرگ است زیرا هنگامی‌که انسان کار را برای خدا انجام دهد، عاقبت و نتیجه آن را هم ذات اقدس پروردگار برعهده می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هنگامی‌که حضرت ابراهیم (ع) کعبه را ساخت، از جانب پروردگار ندا آمد که ای ابراهیم، مردم را به عبادت در این مکان مقدس دعوت کن. ابراهیم نبی (ع) عرض کرد که چطور می‌توان مردم را دعوت به نیایش در این مکان کرد درحالی که کعبه در یک موقعیت دورافتاده و میان یک دره بیابانی قرار دارد و در واقع حضرت با این بیان نشان داد که از بابت رسانه‌ای که بتواند با آن صدایش را به گوش جهانیان برساند، نگرانی دارد اما خداوند متعال در پاسخ به این دغدغه حضرت ابراهیم (ع) به او گفت که اگر تو برای خدا این دعوت همگانی را انجام دهی، ما از جانب خود پیام دعوت تو را به گوش بشر می‌رسانیم. نتیجه اقدام خالصانه ابراهیم نبی (ع) نیز در نهایت همین ندای جهانی «لبیک اللهم لبیک» است که حجاج در مناسک حج سر می‌دهند که در واقع پاسخی به دعوت آن پیامبر الهی است.
 

اخلاص، شرط ثمربخشی همه تلاش‌ها
 

وی در تشریح مفهوم اخلاص بیان کرد: اخلاص دو وجه اساسی دارد؛ یکی اینکه انگیزه الهی در کارها وجود داشته باشد و دوم اینکه انسان کار را از اساس به خدا واگذار کند. در واقع اگر انسان اقدام خیری برای رضای الهی انجام دهد اما اطمینان و اعتمادش به توان خودش باشد، این تلاش اگرچه مأجور است اما راه به‌جایی نمی‌برد اما کار می‌تواند ثمربخش و سودمند باشد اگر برای خدا انجام شود و اطمینان و اعتماد عامل و بانی کار نیز فقط به قوه الهی باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به حدیث نبوی «مَن کانَ لِلّه، کانَ اللهُ لَه» تصریح کرد: توسعه یک پروژه فرهنگی که شما آن را با تعداد محدود راه‌اندازی می‌کنید، قطعاً حاصل اراده الهی است و اگر بازهم نتیجه کار به خدا واگذار شود، این اخلاص می‌تواند موجب گسترش و توسعه روزافزون کار باشد. حدیثی که در این باره از جانب نبی مکرم اسلام (ص) صادر شده نشان می‌دهد که اگر فرد کار را برای خدا انجام دهد، کار تعلق الهی پیدا می‌کند و درنتیجه قدرت پروردگار عالم در پیشبرد آن دخیل خواهد شد.

امام جمعه مشهد انقلاب اسلامی را مصداق بارز و روشنی از اعتماد به ذات پروردگار و توکل خواند و تأکید کرد: امام (ره) زمانی که نهضت خود را آغاز کرد، همگان انواع و اقسام استعارات و تعابیر را به کار می‌بردند تا امام (ره) را از زور سرنیزه رژیم یا اقتدار آمریکا بترسانند اما امام (ره) به قوه الهی ایمان داشت. 

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: اگرچه جوانان ما باید همیشه در نظر داشته باشند که غیر از خدا، هیچ عاملی تأثیر و قطعیت ندارد و با نیت‌های مخلصانه می‌توان همه اهداف را محقق کرد و حقیقت هم این است که عامل اثربخشی اصلی یک اقدام، انگیزه خدایی است اما علاوه بر آن، حفظ ظاهر و قوام برنامه نیز منوط به توانمندی‌های افراد است و اساساً به همین خاطر هم مستمراً تأکید می‌شود که مسئولان خودشان واردعمل شوند. رهبر معظم انقلاب امروزه نمونه کامل این حضور در عرصه هستند به‌طوری که مثلاً درحالی که برخی افراد احساس می‌کنند که رهبر معظم انقلاب ارتباط محدودی با واقعیت‌های جامعه دارند، مکرراً پیش ‌آمده که در هنگام بیان یک خبر خاص و قطعی به ایشان، متوجه شده‌ایم که رهبری نه‌تنها از موضوع اطلاع داشته‌اند بلکه مقدمات وقوع آن را نیز به‌دقت می‌شناسند و حتی پیامدها و نتایج بعدی آن را نیز موردبررسی و موشکافی قرار می‌دهند.
 

حضور جوانان در برنامه‌های فرهنگی، مصداق واقعی جهاد تبیین است
 

وی ابراز کرد: اقدامات فرهنگی خودجوشی که امروزه در جامعه ما به راه می‌افتند و در آن‌ها دغدغه‌های اجتماعی مورد پردازش و بررسی قرار می‌گیرند، مصداق واقعی جهاد تبیین هستند. اگر شاهد هستیم که رهبری به‌طور مستمر بر کلیدواژه جهاد تبیین تأکید دارند، به این خاطر است که این موضوع نیاز روز کشور است و این امر در خصوص افرادی مصداق جهاد پیدا می‌کند که فراتر از وظیفه سازمانی و مسئولیت خود به میدان بیایند. این امر مشابه همان رویکرد مسئولانه‌ای است که بسیجیان و عموم مردم در دوران دفاع مقدس در دستور کار خود داشتند و افزون بر برادران ارتشی و پاسداری که در خطوط مقدم حضور داشتند، بازهم همه افراد از هر قشر و طبقه اجتماعی داوطلب اعزام به جبهه می‌شدند.

آیت‌الله علم‌الهدی در انتها تأکید کرد که در هنگام پرداختن به دغدغه‌های جوانان، انحصار و محدودیت در دیدگاه به‌عنوان یک آفت باید موردتوجه و پرهیز قرار بگیرد و با نگاه عام، همه جوانان جامعه با دیدگاه‌ها و عقاید متفاوت مخاطب اقدامات فرهنگی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.